آداب نزدیکی به همسراز دیدگاه اهل سنت

ساخت وبلاگ
ﺁﺩﺍﺏ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﮐﺪﺍﻣﻨﺪ؟
ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ،
ﺩﺭ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻣﻄﺎﻟﺒﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺩﺍﺏ ﺟﻤﺎﻉ ﻭ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺯﻭﺟﯿﻦ ﺫﮐﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ :
-1 ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺁﺩﺍﺏ ﻣﺒﺎﺷﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﻟﺒﺎﺳﻬﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﻧﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﻥ ﻟﺒﺎﺱ ﻣﻮﺟﺐ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻭ ﺁﺳﺎﯾﺶ ﺟﺴﻤﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺮﮐﺎﺕ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻬﺮﻩﮔﯿﺮﯼ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﺍﻧﺲ ﻭ ﺍﻟﻔﺖ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﻣﯽﺍﻓﺰﺍﯾﺪ . ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺮﯾﺎﻥ ﺷﺪﻥ ﮐﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﭘﻮﺷﺸﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﺍﺯ ‏« ﺍﺣﻤﺪ ‏» ﻭ ‏« ﺗﺮﻣﺬﯼ ‏» ﻭ ‏« ﺍﺑﻮﺩﺍﻭﻭﺩ ‏» ﺁﻣﺪﻩ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﺧﺪﺍﯾﺘﻌﺎﻟﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺎﺣﯿﺎ ﻭ ﭘﻮﺷﺎﻧﻨﺪﻩ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﻮﺷﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﯽﺩﺍﺭﺩ . ‏»
ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ‏« ﺗﺮﻣﺬﯼ ‏» ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﺍﺯ ﻋﺮﯾﺎﻥ ﺷﺪﻥ ﺑﭙﺮﻫﯿﺰﯾﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﻣﻼﯾﮑﯽ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻭﻗﺖ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺟﺪﺍ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، ﯾﮑﯽ ﻣﻮﻗﻊ ﻗﻀﺎﯼ ﺣﺎﺟﺖ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻭﻗﺖ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﺮﻡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﻭ ﺣﻖ ﺍﺣﺘﺮﺍﻣﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺠﺎﯼ ﺁﻭﺭﯾﺪ . ‏» ﻗﺒﻼً ﻫﻢ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺎﯾﺸﻪ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﺎ ﮔﻔﺖ : ‏« ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺪﺕ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻧﻪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﯾﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﯾﺪﻡ ‏[ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺩﯾﺪﻥ ﺷﺮﻣﮕﺎﻩ ﻭ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﺗﻨﺎﺳﻠﯽ ﺍﺳﺖ ‏] .
ﺍﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﭘﺴﻨﺪﯾﺪﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻮﺷﺶ ﺭﺍ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﺍﺯ ‏« ﺗﺮﻣﺬﯼ ‏» ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺳﻨﺪ ﺿﻌﯿﻒ ﮐﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : ‏« ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻧﺘﺎﻥ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﻭ ﺧﺮ ﮐﺎﻣﻼً ﻟﺨﺖ ﻧﺸﻮﯾﺪ ‏» . ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺿﻌﯿﻒ ﻭ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﻭ ﺣﺠﺖ ﺍﺳﺖ .
-2 ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺁﺩﺍﺏ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ، ﻟﻤﺲ ﮐﺮﺩﻥ، ﺑﻐﻞ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﻣﻼﻋﺒﻪ ﻭ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺑﺎ ﻋﺮﻭﺱ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﻮﺩ . ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ‏« ﺍﺑﻮﻣﻨﺼﻮﺭ ﺩﯾﻠﻤﯽ ‏» ﺩﺭ ﻣﺴﻨﺪﺍﻟﻔﺮﺩﻭﺱ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ‏« ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﯾﺎﻥ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﻧﮑﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺑﯿﻨﺸﺎﻥ ﻭﺍﺳﻄﻪﺍﯼ ﺑﺎﺷﺪ، ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻭﺍﺳﻄﻪ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺑﻮﺳﻪ ﻭ ﺻﺤﺒﺖ .
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﺑﻮﻣﻨﺼﻮﺭ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﺳﻪ ﭼﯿﺰ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩ ﺑﻪ ﺯﻥ ﯾﺎ ﺟﺎﺭﯾﻪ ‏[ ﮐﻨﯿﺰ ‏] ﺧﻮﺩ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﯾﺎ ﺁﻣﺎﺩﻩﺍﺵ ﮐﻨﺪ، ﻋﻤﻞ ﺟﻨﺴﯽ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻟﺬّﺕ ﺟﻨﺴﯽ ﺑﺮﺳﺪ ‏» .
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ ﻧﻤﻮﺩ ﮐﻪ ﺷﻮﻫﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻋﻤﻞ ﺟﻨﺴﯽ ﺍﺯ ﻫﻤﺮﺍﻫﯽ ﻭ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﯼ ﺯﻥ ﻭ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻭﺝ ﻟﺬّﺕ ﻭ ﺍﻧﺰﺍﻝ ﺍﻃﻤﯿﻨﺎﻥ ﺣﺎﺻﻞ ﮐﻨﺪ .
ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺰﺍﻟﯽ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ‏« ﺍﺣﯿﺎﺀﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ‏» ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : ‏« ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻧﯿﺎﺯ ﻣﺮﺩ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﺪ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺯﻧﺶ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺻﺒﺮ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻟﺬّﺕ ﺟﻨﺴﯽ ﺑﺮﺳﺪ . ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﮐﻪ ﺯﻥ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﻟﺬّﺕ ﻭ ﺍﻭﺝ ﻫﯿﺠﺎﻥ ﺟﻨﺴﯽ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺗﺄﺧﯿﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺘﯽ ﮐﻪ ﺯﻥ ﺩﺭ ﻫﯿﺠﺎﻥ ﺟﻨﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﯽ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ ﺍﻭ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﻃﺒﻊ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺭ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﺔ ﺍﻧﺰﺍﻝ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﻔﺮﺕ ﺯﻥ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺰﺍﻝ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻟﺬﺕﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ ‏» .‏( ﺍﺣﯿﺎﺀﺍﻟﻌﻠﻮﻡ، ﺝ 2 ، ﺹ 50 ، ﺑﺎﺏ ﺁﺩﺍﺏ ﻣﺒﺎﺷﺮﺕ . ‏)
-3 ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺁﺩﺍﺏ ﻣﺒﺎﺷﺮﺕ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﻋﺎ ﺍﺳﺖ . ‏« ﺑﺨﺎﺭﯼ ‏» ﺍﺯ ﺍﺑﻦﻋﺒﺎﺱ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﻧﺰﺩ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺭﻓﺖ، ﺑﮕﻮﯾﺪ : ﺑﺴﻢﺍﻟﻠﻪ، ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺟﻨﺒﻨﺎ ﺍﻟﺸﯿﻄﺎﻥ ﻭ ﺟﻨّﺐ ﺍﻟﺸﯿﻄﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺯﻗﺘﻨﺎ ‏» . ‏[ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺧﺪﺍ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ؛ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺩﻭﺭ ﮐﻦ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺍﺭﺯﺍﻧﯽ ﻣﯽﮐﻨﯽ ‏( ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﺳﺖ ‏) ﻧﯿﺰ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺭ ﻧﻤﺎ ‏» . ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﯼ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺯﻧﺪﯼ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺒﺨﺸﺪ، ﻫﯿﭽﮕﺎﻩ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺿﺮﺭﯼ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ . ‏]
-4 ﺷﻮﻫﺮ ﺑﻪ ﻫﺮ ﮐﯿﻔﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺯﻧﺶ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﮐﻨﺪ ﺷﺮﻁ ﺁﻧﮑﻪ ﺩﺧﻮﻝ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ‏« ﻓﺮﺝ ‏» ﺑﺎﺷﺪ .
ﺍﯾﻦ ﺍﺻﻞ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺧﺪﺍﯼ ﻋﺰّﻭﺟﻞ ﺍﺳﺘﻨﺒﺎﻁ ﮐﺮﺩﻩﺍﯾﻢ، ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ‏« ﺯﻧﺎﻧﺘﺎﻥ ﮐﺸﺘﺰﺍﺭ ﺷﻤﺎﯾﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻧﺘﺎﻥ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﻫﺮ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯿﺪ . ‏» ‏( ﺑﻘﺮﻩ : 223 ‏)
ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺁﯾﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺧﻮﻝ ﺑﺎﯾﺪ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﻓﺮﺝ ﺯﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﻓﻘﻂ ﻓﺮﺝ ﺯﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺤﻞ ﮐﺸﺖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﭘﻬﻠﻮ، ﺍﺯ ﺟﻠﻮ ﯾﺎ ﭘﺸﺖ، ﺍﻣﺎ ﺩﺧﻮﻝ ﯾﮑﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﻓﻘﻂ ﻓﺮﺝ ﺍﺳﺖ .
ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺑﺎ ﺯﻥ :
ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩ ﺭﻭﯼ ﺯﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ، ﺑﻪﮔﻮﻧﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﺯﻥ ﺑﻪ ﭘﺸﺖ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻩ ﻭ ﭘﺎﻫﺎﯾﺶ ﺑﺎﻻ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺳﭙﺲ ﻣﺮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﯿﻨﻪﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﭽﺴﺎﺑﻨﺪ ﺗﺎ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺑﻪ ﺍﻭﺝ ﻟﺬّﺕ ﺟﻨﺴﯽ ﺑﺮﺳﻨﺪ .
ﺍﯾﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺟﻤﺎﻉ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺎﯾﺸﻪ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﺎ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺷﺪﻩ، ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺷﺨﺼﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺑﺎ ﺯﻥ ﺳﺆﺍﻝ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﮐﻪ ‏« ﻣﺴﻠﻢ ‏» ﺍﺯ ﺍﺑﻮﻣﻮﺳﯽ ﺍﺷﻌﺮﯼ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮐﺮﺩﻩ، ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﻣﻬﺎﺟﺮﯾﻦ ﻭ ﺍﻧﺼﺎﺭ ﺩﺭ ﻣﻮﺟﺒﺎﺕ ﻏﺴﻞ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﺍﻧﺼﺎﺭﯼﻫﺎ ﻣﯽﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻓﻘﻂ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻏﺴﻞ ﻭﺍﺟﺐ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻧﺰﺍﻝ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ . ﺍﻣﺎ ﻣﻬﺎﺟﺮﯾﻦ ﻣﯽﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺧﯿﺮ، ﺍﺧﺘﻼﻁ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ‏( ﮐﻨﺎﯾﻪ ﺍﺯ ﺩﺧﻮﻝ ‏) ﻣﻮﺟﺐ ﻏﺴﻞ ﺍﺳﺖ . ﺍﺑﻮﻣﻮﺳﯽ ﺍﺷﻌﺮﯼ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺭﺍ ﺭﻓﻊ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩ . ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﺧﺪﻣﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺎﯾﺸﻪ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﺎ ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻢ، ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﮔﻔﺘﻢ : ‏« ﻣﺎﺩﺭ ! ﺳﺆﺍﻟﯽ ﺩﺍﺭﻡ، ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﯿﺪﻥ ﺁﻥ ﺷﺮﻡ ﺩﺍﺭﻡ ‏» . ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﺷﺮﻡ ﻧﮑﻦ «! ﺍﺯ ﻣﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﮐﻦ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺎﺩﺭﺕ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﯿﺎ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺯﯾﺮﺍ ﻣﻦ ﻣﺎﺩﺭ ﺗﻮ ﻫﺴﺘﻢ . ‏» ﮔﻔﺘﻢ ﭼﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﻣﻮﺟﺐ ﻏﺴﻞ ﻣﯽﺷﻮﺩ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺑﺎ ﻓﺮﺩ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﺪﯼ . ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻣﺮﺩ ﺑﯿﻦ ﭼﻬﺎﺭ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎﯼ ﺯﻥ ﻧﺸﺴﺖ ‏( ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﺩﺳﺖ ﻭ ﺩﻭ ﭘﺎ ‏) ﻭ ﺩﻭﺧﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺭﺳﯿﺪ ‏[ ﺩﺧﻮﻝ ﺳﺮ ﺁﻟﺖ ﻣﺮﺩ ﺩﺭ ﻓﺮﺝ ﺯﻥ ‏] ﻏﺴﻞ ﺑﺮ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻭﺍﺟﺐ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ‏»
ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﻊ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺑﻬﺎﻣﺎﺕ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺩﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭼﻬﺎﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻏﺴﻞ ﺑﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﻣﯽﺷﻮﺩ :
-1 ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻗﻄﻊ ﺧﻮﻥ ﺣﯿﺾ،
-2 ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺧﺘﺘﺎﻡ ﻧﻔﺎﺱ،
-3 ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻨﯽ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﻭ ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺅﯾﺎ ‏( ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻨﯽ، ﯾﻘﯿﻦ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺻﺮﻑ ﺧﺮﻭﺝ ﻫﺮ ﺗﺮﺷﺤﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﻏﺴﻞ ﺟﻨﺎﺑﺖ ﻧﯿﺴﺖ، ﻋﻼﻣﺖ ﺳﻪﮔﺎﻧﻪ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﻨﯽ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ : ﺧﺮﻭﺝ ﺑﺎ ﺟﻬﺶ ﻣﺎﯾﻊ ﺳﻔﯿﺪ ﺭﻧﮓ ﮐﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺷﻬﻮﺕ ﺟﻨﺴﯽ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺳﺴﺘﯽ ﺑﺪﻥ ﺍﺳﺖ ‏) ،
-4 ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﻭ ﺟﻤﺎﻉ ﺷﻮﻫﺮ ﺑﺎ ﺯﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺼﻮﺭﺕ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻨﯽ ﺷﺮﻁ ﻧﯿﺴﺖ . ﺧﺎﻧﻤﻬﺎﯼ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﻬﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺣﮑﺎﻣﺸﺎﻥ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﮐﺘﺎﺏ ‏« ﻫﺪﯾﻪﺍﯼ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻥ ‏» ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﻮﻟﻮﯼ ﻧﺬﯾﺮ ﺍﺣﻤﺪ ﺍﺳﻼﻣﯽ ‏( ﺩﺭ ﺩﻭ ﺟﻠﺪ ‏) ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﻨﻨﺪ .
-5 ﺍﮔﺮ ﻣﺠﺪﺩﺍً ﻗﺼﺪ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ . ﺩﻟﯿﻞ ﻣﺎ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ‏« ﻣﺴﻠﻢ ‏» ﻭ ‏« ﺍﺑﻮﺩﺍﻭﻭﺩ ‏» ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺯﻧﺶ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﮐﻨﺪ، ﺳﭙﺲ ﻣﺠﺪﺩﺍً ﻗﺼﺪ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮﺩ، ﺯﯾﺮﺍ ﻭﺿﻮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﺠﺪﺩ ﺁﻥ، ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺸﺎﻁ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ‏» .
-6 ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻏﺴﻞ ﮐﺮﺩﻥ ﻋﺠﻠﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﺣﺎﻝ ﻭ ﺣﻮﺻﻠﻪ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﭘﺲ ﻣﺴﺘﺤﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ .
‏« ﻣﺴﻠﻢ ‏» ﺍﺯ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﺑﻦ ﻗﯿﺲ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻧﻤﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : ﺍﺯ ﻋﺎﯾﺸﻪ ﻝ ﭘﺮﺳﯿﺪﻡ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺟﻨﺎﺑﺖ ﭼﻪ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ؟ ﺁﯾﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻏﺴﻞ ﻣﯽﮐﺮﺩ ﯾﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻏﺴﻞ ﻣﯽﻓﺮﻣﻮﺩ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ‏« ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﺍﺩ، ﮔﺎﻫﯽ ﻏﺴﻞ ﻣﯽﮐﺮﺩ ﺑﻌﺪ ﻣﯽﺧﻮﺍﺑﯿﺪ ﻭ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻫﻢ ﻭﺿﻮ ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻣﯽﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻡ ‏» . ﮔﻔﺘﻢ : ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﻡ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﻣﺠﺎﻝ ﻭ ﮔﺸﺎﯾﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻏﺴﻞ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺍﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻨﺒﻠﯽ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﯾﺎ ﺳﺨﺘﯽ، ﻧﻤﺎﺯ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﻫﻢ ﻓﻮﺕ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ، ﺧﺼﻮﺻﺎً ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﯽ ﻭ ﺍﺑﺘﻼﺀ ﺑﻪ ﺯﮐﺎﻡ ﻫﻢ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ .
-7 ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻣﮑﺎﻥ ﯾﺎ ﯾﮏ ﻇﺮﻑ ﻏﺴﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ . ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﺍﺯ ‏« ﺷﯿﺨﯿﻦ ‏» ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺎﯾﺸﻪ ﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﻣﻦ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻇﺮﻑ ﺁﺏ ﺑﺮﺍﯼ ﻏﺴﻞ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﺮﺩﯾﻢ ﻭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺩﺍﺧﻞ ﻇﺮﻑ ﻣﯽﮐﺮﺩﯾﻢ، ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻣﯽﮔﻔﺘﻢ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻦ ﺑﮕﺬﺍﺭ ‏» .
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺎﻧﻌﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻏﺴﻞ، ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﻋﺮﯾﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻟﯿﮑﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺪﯾﺚ ‏« ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﻖ ﺍﻥ ﯾﺴﺘﺤﯿﺎ ﻣﻨﻪ ‏» ﮐﻪ ﺫﮐﺮ ﺷﺪ، ﺍﮔﺮ ﭘﻮﺷﯿﺪﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ .
ﺁﻧﭽﻪ ﺫﮐﺮ ﻧﻤﻮﺩﯾﻢ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺩﯾﺪﮔﺎﻫﻬﺎﯼ ﺷﺮﻉ ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺳﻼﻡ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﻨﺴﯽ ﻭ ﻣﺒﺎﺷﺮﺕ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﺮﺗﺮﯾﻦ ﺁﺩﺍﺑﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻣﺒﺎﺷﺮﺕ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻋﻤﻞ ﺟﻨﺴﯽ ﺍﺯ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﻏﺮّﺍﯼ ﺍﻟﻬﯽ، ﺑﯿﺎﻥ ﮔﺮﺩﯾﺪ .
ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻭ ﻃﻼﻕ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﺪ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺧﻮﺷﺒﺨﺖ ‏( BlestFamily.Com ‏) ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻓﺮﻣﺎﯾﯿﺪ .


ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺍﻋﻠﻢ

کشتی تایتانیک...
ما را در سایت کشتی تایتانیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : qeshm20200 بازدید : 85 تاريخ : شنبه 20 بهمن 1397 ساعت: 0:48